Matomo, website statistieken bijhouden zonder ze te delen met Google.

Datum: 10-01-2018, door: Berend Lantink

Vrijwel elke webshop verzamelt gegevens over bezoekers. Bijvoorbeeld om inzicht krijgen in de vindbaarheid, het gedrag van bezoekers en het bijhouden van conversies. Google Analytics is verreweg het populairste onder webshops, maar is dat wel terecht? Als je volledige controle wilt over jouw gegevens dan is Matomo een prima alternatief.

Waarom trouw aan Google Analytics?

De banners van mijn eerste website heb ik gemaakt in Photoshop. Jaren later gebruik ik nog steeds Photoshop als ik een afbeelding wil bewerken. Wellicht zijn de alternatieven - zoals GIMP - stukken beter maar in Photoshop weet ik exact waar de handige gereedschappen zijn te vinden. Het is simpelweg fijne software om mee te werken en ik ben het gewend. Voor Google Analytics geldt ook dat ik er aan ben gewend. Maar - in tegenstelling tot veel andere Google software - ben ik niet direct een grote fan van de gebruikerservaring. Recentelijk las ik over het opensource project Matomo. Ik heb het getest en was onder de indruk van hoe fijn het allemaal werkt. Overigens is het importeren van gegevens uit Google Analytics voorlopig nog niet mogelijk, dus mocht je veel waarde hechten aan jouw historische data in combinatie met recente data dan adviseer ik je voorlopig geen gebruik te maken van Matomo.

Verschillen tussen Google Analytics en Matomo

Kosten

Beide platformen zijn kosteloos te gebruiken. In het geval van Matomo is er geen verdienmodel. Het is een opensource project en de hosting ben je zelf voor verantwoordelijk. Google Analytics is een cloud oplossing en je kunt er vanuit gaan dat Google de gegevens gebruikt voor het verder optimaliseren van hun eigen diensten.

Technisch beheer

Op technisch gebied heb je geen omkijken naar Google Analytics. Bij Matomo is dat wel het geval. De installatie en het onderhoud dien je zelf - of jouw ontwikkelaar - te verzorgen. Als je gebruik maakt van Shopify houdt dit in dat je een server hiervoor beschikbaar moet hebben. Gelukkig is dat tegenwoordig goed betaalbaar. Het installeren is een relatief simpel proces. Indien jouw webshop veel verkeer trekt is een cronjob om de load op de server te verdelen aan te raden.

Een alternatief is kiezen voor de Cloud variant. Hierbij heb je net zoals bij Google Analytics geen omkijken naar de hosting. De tarieven hiervoor kun je vinden op https://www.innocraft.cloud

Plugins

Voor startende webshops zijn de beschikbare betaalde en gratis plugins interessant. Het is een laagdrempelige manier om bijvoorbeeld kennis te maken met heatmaps en je klanten een chat functionaliteit aan te bieden. Voor een wat grotere webshop adviseer ik hier toch specialistische platformen voor.

Graag Matomo zelf bekijken? Klik hier voor een live demo

Heb je een Shopify webshop en wil je de stap maken naar Matomo? Wij helpen je graag bij het installeren, technisch onderhouden van je Matomo installatie.