Interview Verbeterhaar.nl

Datum: 23-01-2018, door: Berend Lantink

Een interview met Justin Regterschot over zijn Shopify webshop verbeterhaar.nl.

Tijdens zijn studie informatica raakt Justin Regterschot geïnteresseerd in e-commerce. Vanwege zijn ambitie om ondernemer te worden besloot hij om naast zijn opleiding een webshop te starten. Inmiddels is Justin afgestudeerd, verstuurt een fulfilment partij de bestellingen en richt hij zich fulltime op het verder uitbouwen van zijn e-commerce ambities. Wij spraken met hem over zijn webshop Verbeterhaar.nl.

Focus op marketing en doorgroeien
“Leren programmeren was uiteraard de focus van mijn opleiding” zegt Justin. “Zelf had ik moeite om vanuit droge stof iets te leren, ik ben meer van de praktijk. Het starten van een webshop was de manier om meer kennis op te doen.”

Voor ondernemers die vanuit een fysieke winkel de stap naar online maken is het logisch om dezelfde producten online te gaan verkopen. Bij Justin lag dat anders, hij was op zoek naar een niche product. “Als je wilt concurreren met grote bestaande spelers moet op zoek naar een specifiek product waar weinig specialistische webshops in zijn.”

In zijn eigen badkamer kwam hij het perfecte product tegen: shampoo tegen haaruitval. Vanwege de frequentie van aankoop, prijsstelling, zijn persoonlijke ervaring en huidige online aanbod een product om online te verkopen. Aanvankelijk werd gekozen voor een maatwerk webshop gebaseerd op Django framework.

Om technische kennis op te doen was dit een goede keuze - Justin leerde er veel van - maar gevolg was dat er te weinig aandacht was voor marketing terwijl dit het middel was om door te groeien. Regelmatig lag de webshop uit de lucht, waren er onverklaarbaren foutmeldingen en was de checkout niet optimaal.

Tijdens het laatste studiejaar besloot Justin dat het tijd was voor de migratie naar een stabiel bestaand platform. Magento lag voor de hand maar vanwege de lancering van Magento 2 bracht dit een lastig dilemma met zich mee. Nu bouwen op een verouderd platform waar de ondersteuning op zal stoppen of investeren in Magento 2 terwijl er nog veel kinderziektes zijn en onduidelijk is of het in de toekomst nog de beste oplossing is voor de Nederlandse markt.

Op het Django framework was de techniek een remmende groeifactoor, dit risico lag bij Magento ook op de loer omdat voorlopig al het ontwikkelwerk nog door Justin zelf moest worden uitgevoerd. Na onderzoek bleek een hosted oplossing de beste keuze. Vanwege eerdere slechte ervaringen met Nederlandse hosted oplossing is uiteindelijk de keuze gevallen op Shopify.

“Tijdens mijn onderzoek was het marktaandeel van Shopify in Nederland nog relatief klein, vooral in Canada en Amerika was het een serieuze concurrent van Magento.”

In overleg met zijn docenten kreeg hij de kans om af te studeren op de migratie. Zes maanden lang bereidde hij de migratie tot in de puntjes voor. Van de hogeschool kreeg hij een 8.6 voor zijn afstudeerproject en zelfs de externe Magento expert die verantwoordelijk was voor de beoordeling was onder de indruk.

Inmiddels draait verbeterhaar.nl al een jaar op Shopify en volledig naar tevredenheid. “Natuurlijk zijn er aandachtspunten voor de techniek maar in vergelijking met een maatwerk oplossing raad ik Shopify echt aan. Je krijgt veel waar voor je geld en kan focussen op groeien in plaats van technische zaken.”

Vanwege de groei van Shopify en de focus op de Nederlandse webshop markt zal komend jaar Shopify nog beter gaan aansluiten op de behoeftes van Nederlandse merchants. De volgende stap is inmiddels ook gemaakt, alle bestellingen worden door een fulfilment partij verzonden. “Of fulfilment voor elke ondernemer de beste oplossing is om door te groeien weet ik niet, maar voor mij was het een logische stap. Het inpakken van de bestellingen voor consumenten kosten mij teveel tijd. Voor B2B is het wel de verwachting dit in de toekomst zelf te gaan verzorgen.”

Bedankt voor je tijd Justin!